Badanie znaku towarowego. Robić to samodzielnie, czy z pomocą fachowca?

Chcesz zgłosić swój znak towarowy do rejestracji? Wydaje Ci się, że jeśli nie znalazłeś swojej nazwy w rejestrach Urzędu Patentowego więc ta nazwa jest bezpieczna. To częsty błąd. Ludzie robią taką analizę jak poszukiwanie wolnej domeny internetowej. Jak nie znajdą identycznej nazwy zakładają, że nie złamią prawa. Profesjonalna analiza powinna objąć również znaki towarowe podobne. Możesz ją zlecić rzecznikowi patentowemu.

Źródło: pexels.com Licencja: https://www.pexels.com/photo-license/

W prawie nic nie jest tak proste jak się wydaje.

Internet daje nam obecnie nieograniczone możliwości. W sieci znajdziemy odpowiedzi niemal na każde nurtujące nas pytanie. Rzetelność takich informacji pozostawia jednak wiele do życzenia. Podobnie jest ze znakami towarowymi.

Często przedsiębiorcy, którzy decydują się zarejestrować swoje oznaczenie w urzędzie patentowym, tkwią w przekonaniu, że wystarczy przed złożeniem wniosku przeszukać wyniki wyszukiwania w narzędziach Google.

Owszem, znajdziemy tam podobne nazwy, a nawet grafiki, ale to jednak trochę za mało. Kluczowa jest weryfikacja baz Urzędów Patentowym. I tak jak poszukiwania na identyczność możemy robić samodzielnie tak analiza na podobieństwo wymaga już wiedzy prawniczej. Chodzi o to, że musimy umieć zinterpretować wyniki. No bo czy kolizją będą dla nas znaki towarowe różniące się jedną lub dwoma literkami?

Zobacz również:

Badanie znaku towarowego to skomplikowana czynność prawna

Nawet jeśli nie masz zamiaru rejestrować swojej nazwy firmy, zanim wejdziesz na rynek z daną marką, sprawdź, czy nie naruszysz w ten sposób cudzych praw. Badanie zdolności rejestrowej znaku to skomplikowany proces, który wymaga specjalistycznej prawniczej wiedzy i doświadczenia.

Wbrew pozorom to czasochłonna czynność. Najlepiej zlecić ją rzecznikowi patentowemu. Otrzymasz w ten sposób rzetelną i kompleksową analizę. Obejmuje ona kilka etapów. Pierwszy z nich to sprawdzenie, czy wybrane przez Ciebie oznaczenie w ogóle może być znakiem towarowym. Te o charakterze opisowym są wyłączone z rejestracji.

Drugi etap to poszukiwanie podobnych oznaczeń, które zostały zarejestrowane wcześniej przez kogoś innego. Ocena podobieństwa z punktu widzenia prawnego wymaga znajomości reguł kolizyjności, które zostały wypracowane przez orzecznictwo na przestrzeni lat.

Ostatni etap to sformułowanie wniosków i rekomendacji, które pozwolą dostosować Twoje oznaczenie do wszystkich wymogów prawnych i uniknąć zarzutu naruszenia cudzych praw.

Opisowa nazwa formy nie nadaje się do rejestracji

Jak zostało to wskazane powyżej, pierwszy etap badania znaku towarowego obejmuje sprawdzenie, czy w ogóle nadaje się on do rejestracji. Zdolności rejestrowej nie mają m.in. oznaczenia opisowe, czyli takie, które wprost wskazują na przedmiot Twojej działalności.

Dlaczego takiego znaku nie zarejestrujesz?

Uzyskanie monopolu na posługiwanie się oznaczeniami opisowymi sparaliżowałoby rynek. Dlatego też nazwa Podłogi24 dla sklepu internetowego prowadzącego sprzedaż paneli nie ma szans na rejestrację. Wybrane przez Ciebie oznaczenie musi przede wszystkim nadawać się do odróżniania towarów lub usług oferowanych przez Ciebie od tych konkurencyjnych.

Zadbaj więc o to, aby było oryginalne i wprost kojarzyło się z Twoją marką. Może Ci w tym pomóc rzecznik patentowy.

Jak sprawdzić, czy dana nazwa jest już zastrzeżona?

Po każdej zgłoszeniu znaku towarowego w urzędzie patentowym zostaje trwały ślad. Jest nim świadectwo ochronne, którym dysponuje uprawniony oraz notatka o rejestracji wpisywana do urzędowych rejestrów.

Osobny rejestr tworzony jest dla znaków chronionych w Polsce, osobny dla oznaczeń unijnych i międzynarodowych. Stworzone do tego celu wyszukiwarki umożliwiają sprawdzenie, czy nazwa, którą chcesz zgłosić do rejestracji jest wolna. Dostęp do nich jest bezpłatny.

Krajowe, unijne i międzynarodowe rejestry możesz przeglądać on-line. Znajdziesz w nich informacje o znakach zgłoszonych do rejestracji, zarejestrowanych, a także tych, których ochrona już wygasła.

Kiedy znaki towarowe są do siebie podobne?

Na temat podobieństwa oznaczeń krąży wiele mitów. Nie da się tego ocenić gołym okiem. Nie wystarczy też zachowanie 50% różnic między znakami, aby uznać, że podobieństwo nie występuje. Osoba, która nie posiada żadnej lub jedynie znikomą wiedzę prawną w tym zakresie nie jest w stanie tego stwierdzić. Również żaden przepis nie zawiera wskazówek, w jaki sposób ocenić podobieństwo znaków.

W znacznej mierze decydują o tym reguły kolizyjności wypracowane przez orzecznictwo. Prawda jest jednak taka, że o podobieństwie znaków decyduje za każdym razem urząd patentowy lub sąd, który zajmuje się Twoją sprawą.

Rzecznik patentowy z racji wykonywanego zawodu ma pełniejszą wiedzę na temat tego, czym kierują się wskazane instytucje. Dlatego też korzystając z jego pomocy możesz zminimalizować ryzyko odmowy rejestracji Twoje oznaczenia lub podniesienia zarzutu naruszenia cudzych praw.

Pozostałe przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego

Wiesz już, że nie zarejestrujesz oznaczenia opisowego. Podobny los spotka nazwę rodzajową, czyli taką, która weszła już na stałe do powszechnego użytku (np. cukierki krówki).

Urząd patentowy odmówi rejestracji także, gdy zgłoszenie będzie dotyczyło nazwy niedystynktywnej. Co to znaczy? Pod tym pojęciem rozumie się oznaczenia, które nie wskazują wprost na rodzaj oferowanych produktów lub usług, ale ich zastrzeżenie sparaliżowałoby rynek. Przykładem może być nazwa okazje.pl, którą przecież można wykorzystać w każdej branży.

Chaos, jaki mógłby się z tym wiązać i ryzyko wprowadzenia konsumentów w błąd przemawia za odmową rejestracji. Rozpoznanie oznaczenia niedystynktywnego wymaga dużego doświadczenia. To kolejny powód, dla którego lepiej skorzystać z profesjonalnego badania zdolności rejestrowej znaku.

Bezpłatna analiza prawna marki – czy to możliwe?

Z pewnością nie raz natknąłeś się na reklamę firmy, która oferuje wykonanie bezpłatnej analizy prawnej marki. Mało tego, cały proces ma przebiegać w ekspresowym tempie. Z takiej oferty często wynika, że jeszcze tego samego otrzymasz wiadomość, że „jeszcze masz szansę na rejestrację”.

Jak to się dzieje, że usługa, która rzecznikowi patentowemu zajmuje kilka, kilkanaście godzin tutaj robiona jest błyskawicznie i bezpłatnie? Tutaj należy uważać bo często była to po prostu chwytem marketingowym. Znaki towarowe rejestruje się w postępowaniu sprzeciwowym. Oznacza to, że ochronę dostanie niemal każdy znak towarowy o ile nie sprzeciwi się temu właściciel wcześniejszego prawa. Tym samym Twój znak ma szansę na rejestrację nawet wtedy, kiedy w rejestrze jest ewidentna kolizja. Zadaj więc precyzyjne pytanie tej formie – czy wchodząc z moją nazwą na rynek dają gwarancję, że nie naruszę prawa. W końcu reklamują się, że robią weryfikację. Jeżeli nie będę chcieli jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie to powinno to wzbudzić twoje obawy co do rzetelności takiej analizy.

Badanie znaku towarowego to skomplikowana czynność prawna. W niczym nie przypomina poszukiwania wolnej domeny internetowej. Tutaj nic nie jest oczywiste. Lepiej powierzyć analizę prawną specjaliście, niż prowadzić „dochodzenie” na własną rękę. Oczywiście możesz samemu sprawdzić, czy nazwa, którą chcesz zarejestrować nie narusza cudzych praw. Służą do tego bazy urzędowe, do których dostęp jest bezpłatny. To jednak o wiele za mało, abyś mógł spać spokojnie. Skorzystaj z porady rzecznika patentowego i chroń swój biznes.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *