Nie ma sprzedaży bez Internetu – dlaczego obecność w sieci to konieczność?

No właśnie, dlaczego tak jest i z czego to wynika? Faktem jest, że żyjemy obecnie w erze technologicznej, gdzie każdego dnia powstają nowe systemy, aplikacje czy różnego rodzaju rozwiązania, co jednak nie oznacza, że każda firma musi posiadać własną stronę internetową. Bez tego również może znaleźć się w wynikach wyszukiwania najsłynniejszej wyszukiwarki internetowej, czyli w Google. W jaki sposób? O tym poniżej.

Co się dzieje, gdy Cię tu nie ma?

Żeby to dobrze zobrazować, warto posłużyć się prostym przykładem: Co robimy, gdy szukamy dentysty, bo nagle rozbolał nas ząb? Zdecydowanie większość z nas od razu sięga po swój smartfon lub siada przed ekran komputera, włącza swoją ulubioną przeglądarkę internetową i wpisuje frazę: „dentysta [tu wpisz swoje miasto]” lub „stomatologia [tu wpisz swoje miasto] i okolice”.

Co się wtedy dzieje? Można się łatwo domyślić – wyskakuje lista dentystów, poradni stomatologicznych itd. To jest ten moment, kiedy rozpoczynamy research i zaczynamy czytać opinie, sprawdzamy odległość na Google Maps i wybieramy tego dentystę, który najbardziej może sprostać naszym oczekiwaniom.

Analogicznie do tej sytuacji, załóżmy, że prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą jako lokalny szewc. Nie posiadamy swojej strony internetowej, nie ogłaszamy swoich usług na portalach ogłoszeniowych i co najważniejsze nigdy nie wprowadziliśmy do bazy firm Google swojej działalności. Co się wówczas dzieje? Zdecydowana większość potencjalnych klientów nigdy nie skorzysta z naszych usług, bo najprościej rzecz ujmując, jeśli nie ma nas w Internecie, to znaczy, że nie istniejemy.

Jak pojawić się w wynikach wyszukiwania?

Przede wszystkim warto zacząć od tego, aby dać Google znać, że posiadamy firmę. Ilość opcji, którą możemy wprowadzić do bazy jest mnoga, warto przyjrzeć się kilku najczęściej stosowanym: nazwa firmy, rodzaj prowadzonych usług, lokalizacja, adres strony WWW, mail, telefon, zdjęcia. Gdy już to zrobimy, Google rozpocznie indeksowanie tych informacji, aby mogły się one pojawić w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym etapem będzie stworzenie kilku prostych wpisów na popularnych portalach ogłoszeniowych. Sama publikacja jest zazwyczaj bezpłatna i to samo tyczy się to dodania naszej działalności do baz Google, co jest dodatkowym czynnikiem, wpływających na naszą widoczność w Internecie oraz w samej wyszukiwarce Google.

Nie można zapomnieć również o mocy Social Mediów, z których codziennie korzysta już ponad 3 miliardy osób. Twórcy portali społecznościowych wyszli naprzeciw przedsiębiorcom i oferują możliwość stworzenia profilu firmowego i co najważniejsze, zazwyczaj nie wiąże się to z ponoszeniem jakichkolwiek opłat.

Jestem już widoczny w Internecie, co ze sprzedażą?

Skoro Google już wie o naszej firmie, na portalach ogłoszeniowych znajduje się oferta wszystkich usług, a w mediach społecznościowych posiadamy profile firmowe, czas przyjrzeć się samej sprzedaży. Otóż Internet jest idealnym miejscem do generowania leadów, czyli potencjalnie zainteresowanych klientów.

Co natomiast w sytuacji, kiedy wykonamy wszystkie z powyższych kroków, zauważymy wzrost zainteresowania naszymi usługami, a nadal nie osiągamy lepszych wyników finansowych? Trzeba mieć na uwadze, że sprzedaż w dzisiejszych czasach wygląda zupełnie inaczej niż 20-30 lat temu, kiedy panowało przekonanie „bierz Pan, jak się nie podoba to trudno”. Przez taką postawę, do dzisiaj na słowo „handlowiec” ludzie mają wyobrażenie domokrążcy, który usilnie chce nam wcisnąć coś czego nie potrzebujemy. Aby walczyć z tym mylnie kojarzonym pojęciem, handlowcy dziś starają się być doradcami, rzadziej typowymi „sprzedawcami”. Wsłuchują się w potrzeby i problemy klienta, koncentrując się na tym, aby dostarczyć możliwie najlepsze rozwiązanie. Wniosek jest zatem jeden: jeżeli nie zadbamy o odpowiednią jakość obsługi klienta, sam Internet nie zwiększy nam sprzedaży. Jak widać, może nam pomóc budować świadomość marki, zwiększać potencjalne zainteresowanie, zdobywać nowych klientów, ale to czynnik ludzki ma często decydujące i ostateczne znaczenie.

Jeżeli jesteśmy już zatem świadomi tych wszystkich aspektów, nie powinniśmy zapominać o szkoleniach sprzedażowych i ciągłym poszerzaniem horyzontów. Takie warsztaty to spora dawka wiedzy, przekazywana zazwyczaj przez ludzi z wieloletnim doświadczeniem, dzięki czemu możemy uczyć się na błędach innych i na ich przykładzie doskonalić swoje umiejętności.

1 Odpowiedź

  1. Andrzej pisze:

    Świetny artykuł, otworzyło mi to oczy jeśli chodzi o możliwości Internetu względem biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *