Rynek m-commerce rośnie w siłę
Obecnie niemal każdy może pochwalić się smartfonem i nie ma w tym nic dziwnego. Nie ulega wątpliwości, że nie są to już tylko telefony służące do nawiązywania połączeń głosowych i pisania wiadomości tekstowych. Smartfon, zwłaszcza w połączeniu z Internetem to również narzędzie pracy i rozrywki. Można na nim sprawdzać pocztę elektroniczną, korzystać z wielu aplikacji i robić zakupy. Na te decyduje się coraz szersze grono Polaków, a rynek m-commerce regularnie i szybko rośnie w siłę.
Czym jest rynek m-commerce?
Najprostsza definicja rynku m-commerce jest taka, że są to wszystkie zakupy dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych typu smarfon czy tablet. Okazuje się, że jest to bardzo atrakcyjna forma zakupów, z której Polacy korzystają coraz częściej, a na pewno nie jest to jeszcze jej apogeum. Jednak już teraz przez Internet i z wykorzystaniem do tego smartfona lub tabletu kupuje 52% wszystkich internautów. Częściej z zakupów w tej formie korzystają kobiety, najchętniej z grupy wiekowej od 15 do 24 lat. Większe zainteresowanie widać również wśród mieszkanek największych miast w Polsce. Jednak źle nie jest też wśród starszych użytkowników sieci. W ich przypadku zakupy przez telefon robi 15% użytkowników Internetu. Całkiem sporo jak na fakt, że wiele osób w wieku seniora nadal nie ma zaufania do tej formy zakupów.
Co kupuje się przez Internet?
Obecnie przez Internet można kupić niemal wszystko. Nie ulega jednak wątpliwości, że są branże szczególnie popularne wśród miłośników zakupów z poziomu smartfona. Podobnie zresztą jak ma to miejsce przy e-koszykach i ogólnych zakupach internetowych. Najczęściej użytkownicy smartfonów kupują odzież, buty, elektronikę, wyposażenie domu oraz kosmetyki. Rośnie również zainteresowanie produktami z zakresu hobby i zamiłowania, a nawet wyposażenia ogrodu. Co ciekawe, w stosunku do 2016 roku dwukrotnie wzrosła sprzedaż w dziale rozrywka.
Co przemawia za zakupami przez telefon?
Nie ulega wątpliwości, że zakupy internetowe same w sobie są bardzo atrakcyjne. Rynek m-commerce jest częścią e-handlu. Dlatego zalety obu form zakupów się ze sobą pokrywają. Przede wszystkim należy tutaj zwrócić uwagę na oszczędność czasu. Trzeba pamiętać, że smartfonem można posługiwać się podczas jazdy komunikacją miejską, w domu, na podwórku i wszędzie, gdzie jest tylko dostęp do sieci. Internet natomiast jest dziś wszechobecny, a w wielu miejscach można korzystać z niego zupełnie za darmo. Swoją drogą coraz tańsze, a wielokrotnie nawet darmowe są również pakiety internetowe oferowane przez operatorów.
Jeżeli dodać do tego niższe ceny, wysokie standardy bezpieczeństwa i szerszy wybór, to nic dziwnego, że coraz częściej stawiamy na aplikacje zakupowe. Z pewnością rynek zakupów przez telefony i tablety nadal będzie się rozrastał. Z punktu widzenia klienta to oczywiście tylko i wyłącznie plus. Już teraz zdarza się, że aplikacje do zakupów oferują klientom specjalne promocje. Nie inaczej będzie w najbliższej przyszłości.