Jak przygotować się do spotkania z inwestorem?
Spotkanie z inwestorem to kluczowy etap pozyskiwania finansowania dla projektu biznesowego. Odpowiednio się przygotowując, zwiększysz swoje szanse na otrzymanie kapitału na rozwój. Skupmy się więc na najważniejszych punktach, które pomogą Ci zabłysnąć na pierwszym spotkaniu i odnieść sukces podczas trudnych rozmów z venture capital.
Dopracuj sposób prezentacji swojego pomysłu
Warto zrobić dobre pierwsze wrażenie na inwestorze. To jak podejdziesz do kwestii prezentacji pomysłu oraz od jakiej strony się pokażesz na spotkaniu z inwestorem, robi kolosalną różnicę.
Na etapie przygotowań pracuj wedle zasady „planning prevents poor performance” (planowanie zapobiega słabym występom), bo to drobne elementy mogą zadecydować o Twoim sukcesie. Inwestor nie będzie chciał tracić czasu na rozwiązywanie twojego problemu z prezentacją, która nie wyświetla się poprawnie albo wyskakującego błędu na komputerze. Zadbaj wcześniej o sprawy techniczne. Pokażesz tym samym profesjonalne podejście do projektu.
Prezentacja inwestycyjna
Prezentacja to ważne narzędzie podczas spotkania z inwestorem. Przed takim spotkaniem przećwicz prezentację. Nie tylko po to, aby mówić płynnie, ale też by nauczyć się pokazać swoją pasję i zaangażowanie w projekt. Zwróć uwagę, jaką osobą chcesz być podczas prezentacji. Zastanów się, co chcesz osiągnąć? Celujesz w autentyczność czy w zrobienie „show”?
Pamiętaj o tym, że doświadczony inwestor przeprowadza setki takich rozmów i widzi dziesiątki prezentacji, a jego czas jest cenny. Jeśli chcesz się wyróżnić i dobrze przygotować do spotkania, to zaplanuj dokładnie, co chcesz powiedzieć podczas spotkania z inwestorem. Jeżeli dostaniesz 10 minut na omówienie Twojego produktu, wykorzystaj ten czas maksymalnie!
A co najbardziej zapada w pamięć przedsiębiorców podczas spotkania? Zazwyczaj trzy pierwsze slajdy Twojej prezentacji, dlatego powinny zawierać szereg elementów przyciągających uwagę. Ważny jest pomysł na to, jak wzbudzić ciekawość inwestora. Jeśli pierwszych kilka slajdów prezentacji będzie wykonanych niedbale, z pewnością odbije się to negatywnie na decyzji o przyznaniu finansowania.
Zanim jednak siądziesz do tworzenia prezentacji na spotkanie z inwestorem, pomyśl o tym, w jaki sposób przekazać informacje i dane na temat działania Twojego produktu oraz rynku, na który wchodzisz. Jeśli nie masz takich danych, najwyższy czas je zabrać i dodać do slajdów w prezentacji.
Zespół to Twoja siła
Przedsiębiorca wbrew pozorom nie skupia się tylko na powodzeniu przedsięwzięcia. Biznes biznesem, jednak osoby w teamie mają kolosalne znaczenie. Wielu inwestorom zależy na tym, aby zespół był zgrany i potrafił rozwiązywać potencjalne problemy. W swojej prezentacji zaznacz, dlaczego akurat te osoby pozwolą na rozwój projektu, nawet w przypadku piętrzących się trudności. Ważne jest pokazanie, jaką wartość każdy z członków zespołu wnosi do przedsięwzięcia. Przygotuj przed spotkaniem uzasadnienie, dlaczego ta, a nie inna osoba odgrywa daną rolę w Twoim startupie.
Przedstaw konkrety
Pomysł pomysłem, ale najbardziej liczą się merytoryczne informacje i rzetelne dane. Jak najlepiej pokazać potencjał Twojego biznesu inwestorowi? Pokaż MVP produktu podczas spotkania. Inwestor doceni to, że nie pozostajesz tylko w sferze teorii, a przechodzisz do praktycznej części biznesu. W ten sposób inwestor dostanie więcej informacji o funkcjonowaniu Twojej firmy i rynku, na którym działa.
Podczas spotkania z inwestorem, odpowiedz na pytania: ile jest już płacących klientów? Jaka jest lifetime value klienta? Jak duża jest rynkowa potrzeba na dany produkt? Informacje te możesz umieścić na slajdach w prezentacji. Dobra i dogłębna analiza odpowiedzi być może przekona inwestora do Twojego biznesu.
Inwestor nie ma czasu na spotkania z osobami, które tworzą produkt, a jednocześnie nie mają pojęcia o swojej konkurencji. Pokaż, że znasz swój rynek i to, co się na nim aktualnie dzieje. Nie popełniaj błędu firmy, która zamyka się tylko na swój produkt i nie wie, co robi jej konkurencja.
Poświęć czas na poznanie swojego inwestora
Przygotowanie do spotkania z inwestorem może przybierać różne formy. Jest to nie tylko poświęcenie czasu na wykonanie prezentacji czy zdobycie danych o działaniu biznesu. Ważne jest także poznanie swojego inwestora i odpowiedzenie sobie na pytanie kim właściwie jest osoba, która być może zainwestuje w mój projekt?
Pamiętaj o tym, aby zrobić research o swoim inwestorze. Kim jest? W co już inwestował? Jaki venture capital reprezentuje? To są pytania, które pomogą Ci znaleźć więcej informacji o inwestorze.
Przy wykonywaniu researchu staraj się zrozumieć potencjalne oczekiwania inwestora podczas pierwszego spotkania. Łatwiej będzie Ci później przewidzieć, jakie pytania może zadać inwestor. Stosując takie podejście do poznawania inwestora, możesz być pewny, że na spotkaniu zaprezentujesz się jako kompetentna osoba, która rozumie działanie biznesu inwestycyjnego.
Venture capital to nie tylko fundusze
Przy spotkaniu z inwestorem z góry wiadomo, jaki będzie jego temat: pieniądze. Kwestie finansowe to podstawa działania startupu, jednak inwestor szybko zorientuje się, jeśli nie interesuje Cię nic więcej poza kolejnymi zerami na koncie. Dla wielu przedsiębiorców takie podejście będzie nieakceptowalne.
Bądź partnerem
Każdy przedsiębiorca wie, jak ważny okazuje się networking przy prowadzeniu biznesu czy startupu. O relacje należy bezwzględnie dbać. Dobre kontakty pozwolą Ci znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania czy pozyskać cenne informacje. Przed pierwszym spotkaniem z inwestorem przemyśl to, w jaki sposób chcesz zbudować z nim relację. Od razu przyjmij proaktywną postawę tworzenia wzajemnego zaufania oraz partnerskiej relacji. Istnieje wiele możliwości jak to zrobić. Niech nie zabraknie Ci w tym całym procesie autentyczności!
Czasami nie poświęcamy tych kilku dodatkowych minut na odpisanie na wiadomość czymś więcej niż „ok” albo „super”. Od razu pokazuj, że zależy Ci nie tylko na spotkaniu z inwestorem oraz biznesie, ale też na komunikacji. Bądź profesjonalny w każdej kwest, nawet odpisując na maile. Ta faza wstępna, jeszcze przed spotkaniem, kiedy kontaktujesz się w inwestorem również ma ogromne znaczenie.
Stwórz u siebie odpowiedni mindset
Mindset to nasze nastawienie i podejście do konkretnej sytuacji. W zależności od tego w jaki sposób go stworzymy, może on nam pomóc lub utrudnić przeprowadzenie owocnego spotkania z inwestorem.
Krytyka podczas spotkania z inwestorem to chleb powszedni. Czasami bardzo mocno ugodzi Cię ich bezpośredni atak na Twój pomysł biznesowy lub zespół. Może wydawać się to bezwzględnym podejście, jednak inwestorzy kierują się chęcią zysku, nierentowny projekt ich nie zainteresuje. Ktoś kto wyłoży setki tysięcy złotych finansowania na projekt, musi być prawie pewien, że odniesie on sukces. Celem jest minimalizowanie ryzyka niepowodzenia i utraty inwestycji.
Czy w takim razie z krytyki skorzystają tylko inwestorzy? Absolutnie nie. Ty przecież też masz na celu powodzenie i sukces firmy. Przed spotkaniem z inwestorem wytwórz sobie odpowiedni mindset i gotowość na ostrzejsze słowa.
Po pierwsze, podczas spotkania usłyszysz wiele odmownych odpowiedzi, po drugie z każdej odmowy ucz się, jak poprawić własny biznes. Poświęć nawet kilkadziesiąt minut na dogłębną analizę krytyki otrzymanej od inwestora. Przygotowania do wyeliminowania wszystkich „nie” od inwestora to podstawa, aby usłyszeć wreszcie upragnione „tak” podczas spotkania z inwestorem.
Sam zadawaj sobie pytania
Uprzedź inwestora z pytaniami, które mogą zaważyć o tym, że podczas spotkania usłyszysz „nie”. Najważniejsze to być ze sobą szczerym i odpowiedzieć na pytanie: Jakie są słabe strony naszego projektu? Ukrywanie ich i tak nie ma sensu, podczas spotkania z inwestorem, prędzej czy później, w tej czy innej postaci wady wyjdą na wierzch.
Nie oznacza to jednak, że musisz się godzić z wadami . Jeśli jest to możliwe, przejdź w tryb eliminowania tego, co nie wygląda dobrze przed inwestorem.
Inwestor będzie miał na celu znaleźć „dziurę w całym”, to jego zdanie i na to trzeba się przygotować przed spotkaniem. Twoje przygotowanie powinno wyglądać tak, że sam szukasz „dziur”, analizujesz swój projekt od każdej strony. Pozwoli Ci to jednocześnie opanować odpowiedzi na „killer questions”, które mogą stanowić gwóźdź do trumny podczas spotkania z inwestorem.
Na etapie przygotowań prezentacji pomyśl o pytaniach dotyczących firmy, jakie może zadać Ci inwestor. Przykładowo: jak jest przewidywana customer lifetime value? W czym akurat wasz startup jest lepszy niż konkurencja? Jaka jest aktualnie wartość rynku? W jakim modelu będzie sprzedawany produkt, B2B czy B2C? Dokładnie rozważ odpowiedzi na nie.
Powodzenia!
Życzymy Ci owocnego spotkania z inwestorem oraz inwestycji w Twój biznes. Nie przejmuj się też niepowodzeniami. Każdy taki cios można przekuć w źródło wiedzy i informacji. Po tym artykule powinieneś posiadać niezbędne podstawy do perfekcyjnego procesu przygotowań do pierwszego i każdego kolejnego spotkania z inwestorem. Więcej o trudnej sztuce pozyskiwania finansowania dowiesz się na emiteo.pl, zapraszamy do kontaktu.