Co musisz wiedziesz o wycenie nieruchomości?
Wycena nieruchomości jest niezbędna w sytuacjach obrotu lokalami, zarówno gdy mowa o lokalach mieszkaniowych jak i usługowych. Taka wycena to konieczna dokumentacja dla banku. Taka wycena to również gwarancja poznania tego ile można zarobić na danej nieruchomości. Również o wycenę nieruchomości należy postarać się w sytuacji kiedy chce się ubezpieczyć mieszkanie. Ale po kolei, zacząć należy od dokładnego przybliżenia informacji związanych z celem wyceny Kto może dokonać wyceny nieruchomości oraz ile ona kosztuje?
Po co wycena nieruchomości?
- Starając się o mieszkanie, zakup nieruchomości, większość osób kieruje się do banków celem uzyskania dofinansowania w postaci kredytów. Obecnie, w roku 2017, należy dysponować wkładem własnym w wysokości 20%. Inaczej wyceniane będą nieruchomości z rynku pierwotnego, inaczej z rynku wtórnego. Nowe mieszkania, prosto od dewelopera, w większości przypadków wyceniane są zazwyczaj po cenie rynkowej, przygotowanej przez dewelopera. Wycena nieruchomości na rynku wtórnym to już bardziej skomplikowana procedura.
- Ubezpieczenie i odszkodowania. Wartość mieszkania wyceniana jest celem wyliczenia odpowiedniej składki na roczne ubezpieczenie. Wycenia tutaj oczywiście wszystko specjalista z zakładu ubezpieczeń. Posiadając ciągłość ubezpieczenia w danej firmie, corocznie właściciel mieszkania powinien samodzielne wyceniać sprzęt ruchomy i zgłaszać to. Nie ma sytuacji, że przychodzi rzeczoznawca i zajmuje się dokładnym wyliczeniem wartości majątku ruchomego. Od konkretnych wartości i oraz opcji ubezpieczenia ustala się roczną składkę.
- Ustalenie czynszów, opodatkowanie. Wycena nieruchomości, która ma służyć ustaleniu konkretnych podatków, pozwala na ustalenie wymiaru czynszu jaki przychodzi płacić za konkretny lokal. Tutaj mowa w szczególności o nieruchomościach należących do miasta, gminy.
Kto wycenia nieruchomości?
Rzeczoznawca majątkowy to osoba która przeprowadzi wycenę nieruchomości. Podstawą pracy takiego rzeczoznawcy jest monitorowanie informacji o transakcjach kupna – sprzedaży nieruchomości, w danym rejonie. Naturalnie informacje gromadzone są w określonym rejonie.. Tylko analiza kilkunastu transakcji w danej lokalizacji pozwoli doprowadzić do konkretnej wyceny. Rzeczoznawca majątkowy bierze pod uwagę również pewne elementy związane z wycenianym mieszkaniem. Są to: powierzchnia, lokalizacja na mapie miasta, lokalizacja w budynku oraz to z jak dużym blokiem ma się do czynienia. Na tej podstawie doprowadzi on do ostatecznej wyceny. Wnętrze mieszkania, jego wyposażenie, stan nie są brane pod uwagę.
Niekoniecznie wyceną mieszkania zajmować się będzie rzeczoznawca majątkowy. Niektóre banki zlecają takie zadanie swoim pracownikom. Pracownicy banków zajmują się dokładnym wykonaniem wyceny nieruchomości, nie działają sztywno na podstawie przepisów prawnych, jak ma to miejsce z rzeczoznawcami. Biorą pod uwagę wszystkie informacje związane z daną nieruchomością, łącznie z jej stanem wewnętrznym.
Koszty wyceny, ile trzeba zapłacić?
Rzeczoznawcy za swoje usługi pobierają odpowiednie wynagrodzenie. Można skorzystać z wyceny pełnej oraz uproszczonej. Obecnie za prostą wycenę zapłaci się około 300 zł, kompletne przygotowanie dokumentów to wydatek rzędu 600 zł. Ale uwaga, jeżeli ktokolwiek stara się o wycenę na potrzeby kredytu, powinien zlecić jak najbardziej dokładne przygotowanie dokumentacji. Uproszczone wyceny są przydatne kiedy chce się kupić mieszkanie na rynku wtórnym, nie potrzebuje się kredytowania, będzie ono potrzebne jedynie do dobrej pozycji negocjacyjnej ze sprzedającym.
Jeżeli bank decyduje się na swojego rzeczoznawcę, swojego pracownika, to w większości przypadków będzie wykonane to bezpłatnie.
Którzy rzeczoznawcy najlepsi?
Jeżeli podchodzi się do wyceny nieruchomości pod kątem starania się o kredyt hipoteczny, to najlepiej skorzystać z usług rzeczoznawców którzy znajdują się na liście polecanych przez konkretne banki. Takie listy można znaleźć w Internecie lub po prostu skontaktować się z konkretnym bankiem. Decydując się na wycenę pod kredyt warto zaznaczyć to na wstępie współpracy. Rzeczoznawca będzie robił wszystko pod kątem dokumentacji wymaganych we wskazanym banku.